Kontakt os

Ladestander til elbiler

Elbiler er fremtiden. Der er allerede et stort marked for elbiler, og med det voksende politiske fokus på grøn energi bliver markedet kun større. Hos Elcenter Vest kan vi opsætte ladestander både til virksomheder, eller til private elbilejere, så du kan lade bilen hjemme.

Overblik:

  • Intro: om ladestander
  • Installation af ladestander
  • Lademuligheder i private hjem
  • Ladestandere til erhverv og større bygninger
  • Hvad koster en ladestander?
  • Ladestandere til Tesla
  • Regler for ladestander

El Center Vest, Varmepumpe

En ladestander, eller en ladestation, til elbiler er udstyr, der forbinder en elbil til en energikilde for at genoplade elbiler og plug-in-hybrider. Nogle ladestationer har avancerede funktioner såsom smart måling og netværksforbindelse, mens andre er mere basale.

Gebyrer for brug af ladestanderne varierer fra månedlige eller årlige faste priser til afregning pr. kWh. Ladestationer kan også være gratis og eksistere med tilskud fra det offentlige.

Da efterspørgslen vokser efter mere offentligt tilgængelige ladestationer, er der et større behov for udstyr, der understøtter hurtigere opladning ved højere spændinger, der i øjeblikket ikke er tilgængelige. Globalt øges antallet af elektriske køretøjer og dermed også efterspørgslen efter offentligt tilgængelige ladestandere.

Elbiler er endelig kommet for at blive, og denne udvikling stiller nye krav til at gøre det effektiv og sikkert at installere ladestandere, så bilerne nemt kan lades op mens de ikke er i brug. 

Elcenter Vest bestræber sig på at finde den rigtige type af ladestander, uanset om det er til erhverv eller privat brug. Ved arbejdspladsen er det en fordel at tilbyde både kunder og ansatte muligheden for at lade deres bil op. Til hjemmet er en ladestander en praktisk løsning, der gør det mulig at lade bilen op henover natten. 

El Center Vest Luft-vand-varmepumpe

Installation af Ladestander

Sikkerheden er det vigtigste ved en ladestander. Det kræver at man kontakter en kvalificeret og autoriseret professionel for at vejlede og udføre monteringen. Se mere om de forskellige krav til installation af ladestander her.

Når du skal købe en ladestander til din elbil er der nogle ting, du skal overveje, for at gøre installationen så hurtig og enkel som muligt. Den type ladestander du skal bruge afhænger af nedenstående faktorer:

 

  • Hvilken type lader du skal bruge
  • Om der er brug for adgangskontrol ved laderen
  • Om laderen skal have et fast kabel eller et åbent stik
  • Hvor hurtigt der skal lades – dvs. ladeeffekten
  • Om ladestanderen skal monteres som stolpe eller på væggen

Nogle af de spørgsmål man kunne stille sig selv som kunde, har vi besvaret her:

 

  • Er der brug for adgangskontrol?
    Der vil typisk bruges kontaktløs RFID-kort, brik eller nøgle.
  • Er der behov for at afregne strøm?
    Det kan pt. være en udfordring, som i givet fald ofte vil inkludere eksterne målere og manuelle registreringer af forbruget.
  • Fast kabel eller åbent stik?
    Her er det bedst med fast kabel – men kan give problemer med stik, hvis laderen bruges af flere elbiler, da der stadig findes to forskellige AC-stik på de elbiler, der er solgt i Danmark.
  • Fast kabel – hvilken stiktype?
    Type 2 er udgangspunktet medmindre du specifikt efterspørger Type 1.
  • Hvad skal ladeeffekten være?
    Bilen bestemmer – men i tvivlstilfælde anbefaler vi en 22 kW lader, som installeres med 11 kW effekt (3-faser/16A).
  • Er der behov for stolpe?
    Vægmontering er billigst, men fritstående ladestander er muligt med en stolpe.

Kontakt os for at planlægge et besøg af en elektriker fra El-center Vest.

Lademuligheder i private hjem

Det er naturligvis også muligt at lade din elbil derhjemme. Gør det praktisk at have elbil og få en ladestander installeret i dit eget hjem. For eksempel er det en god mulighed at lade elbilen op om natten, mens den alligevel holder parkeret i garagen.

Når du oplader din bil hjemme, lader du faktisk bilen på den måde, som Tesla anbefaler som den bedste måde at oplade elbiler på:

Ved at bruge en hjemme-ladestander, presser du nemlig ikke batteriet ved at bruge en oplader med høj hastighed, og du kan udnytte tiden bedst muligt ved at oplade din elbil, mens den alligevel holder stille i garagen.

En hjemmeoplader tilbyder disse fordele:

 

  • Gendanner din daglige rækkevidde på få timer
  • Minimerer behovet for brug af offentlige ladestationer
  • Oplader dit batteri helt natten over i de situationer, hvor du kommer hjem med lav opladning (efter at have kørt til og fra job, efter at du kommer tilbage fra en ferie, osv.)
  • Kræver ikke større opgraderinger af din elektriske opsætning i hjemmet

Hvis du kører cirka 60 kilometer om dagen, er en oplader, der leverer 30-50 kilometers rækkevidde pr. time, ideel (6,6-10 kW strømforsyning). Den gennemsnitlige daglige kørsel genoplades inden for to timer, og selv et næsten tomt 100 kWh batteri kan oplades helt natten over. For langt de fleste hjem kræver opladning ved disse hastigheder ikke større elektriske opgraderinger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, om dine elinstallationer er klar til den langvarige høje belastning, det er at oplade en elbil.

 

Ladeeffekt

Selvom du kan oplade din bil ved hjælp af et almindeligt strømstik med tre ben, er dette en meget langsom proces. Ved hjælp af en stikkontakt i hjemmet tager det cirka 26 timer at oplade elbiler med den største batterikapacitet, såsom Audi E-tron, fra 10% til 80%. Hvis du har en dedikeret oplader installeret i din garage eller på ydersiden af ​​dit hus, gør det opladningen lettere.

Der findes et væld af hjemmeopladere til elbiler. Fra enkle 3,6 kW enheder til sofistikerede opladere, der automatisk kan oplade din bil på det billigste tidspunkt, samt enheder, der arbejder med solpaneler for at drive dit hjem og sælge energi tilbage til el-nettet i perioder med spidsbelastining, hvilket minimerer omkostningerne ved opladning.

Det er vigtigt at beslutte sig for watt-forbruget på hjemmeopladeren. De langsomste, 3,6 kW enheder, oplader kun en bil lidt hurtigere end en stikkontakt i hjemmet. Dette vil sandsynligvis være fint, hvis dit daglige kilometertal er lavt, eller hvis du ejer en plug-in hybrid, der ikke tager lang tid at oplade på grund af det relativt lille batteri.

De fleste mennesker vælger dog en 7kW oplader, som genopfylder batterier cirka dobbelt så hurtigt som en stikkontakt i hjemmet.

El Center Vest Luft-Luft-Varmepumpe

Ladestandere til erhverv og større bygninger

I dag er der et øget fokus på at være miljøbevidst omkring transport og forbrug, som har ledt til et boom inden for køb af mere klimavenlige muligheder som el- og hybridbiler. Hos Elcenter Vest hjælper vi også erhverv og boligforeninger, som har brug for flere ladestationer.

Ladestationer kan leveres på kommunale parkeringspladser af elforsyningsselskaber, eller i detailhandelscentre af private virksomheder. Disse stationer har specielle stik, der overholder de forskellige standarder for elektriske opladningsstik.

Hvis du tilbyder opladning af elbiler hos din virksomhed, kan du tiltrække flere kunder, da flere og flere danskere har skiftet til elbiler. Hvis kunden kan lade sin bil op uden for virksomhedens dør, er det nemmere at vælge netop din virksomhed til, hvilket gør en ladestander til en klar fordel.

Vis hensyn for dine pendlende medarbejdere ved at tilbyde mulighed for at lade deres elbil op ved arbejdspladsen. På den måde minimerer man deres behov for at bruge  tid på at bruge offentlige ladestationer, hvor man ofte kan vente i op til 20 minutter før en bil er ladet op.

Hvad koster en ladestander?

Hvis du vælger at investere i en hjemmeladestander, skal du være opmærksom på, at du betaler både for ladestanderen, men at der også er en pris for at få ladestanderen monteret, fordi den skal sættes op af en fagmand. Det vil sige, at du i de fleste tilfælde betaler både for et produkt og en serviceydelse, når du køber en ladestander.

Der er stor forskel på ladestanderes funktioner og specifikationer, og derfor er det også svært at give en fast pris på, hvad en ladestander koster.

Når din ladestander er monteret vil opladningerne i fremtiden automatisk blive regnet med i din almindelige elregning. Det er vanskeligt at måle præcist hvor meget du betaler per ladning derhjemme, men normalt siger man, at 1 kW koster cirka 2,25 kroner. 

For at udregne dine behov og priser, kan det være en god ide at vide følgende:

 

  • Hvor mange kilometer du kører om måneden
  • Hvor meget du betaler per kWh
  • Hvor ofte du lader din elbil op
  • Hvor meget strøm bilen bruger
  • Om du kun vil lade op derhjemme eller både ude og hjemme

Det er værd at huske på, at op til 10% af strømmen ved opladning af din elbil gennemsnitligt går tabt i eksempelvis varme.

Kontakt os for at få et uforpligtende tilbud på en ladestander skræddersyet efter dine behov.

Ladestandere til Tesla

En stor del af de nye elbiler, der bliver solgt i Danmark er Tesla.Det amerikanske firma laver også deres egne ladestandere, som både kan sættes op hjemme hos bilejerne privat, eller offentligt som en del af deres “Supercharger” netværk. 

Teslas Superchargers er udstyret med to kabler: Et Type 2-kabel og et CCS-kabel. Begge sørger for hurtig jævnstrømsopladning, hvilket sikrer hurtige opladningstider, uanset hvilken model du kører. Type 2-kabler er kompatible med Model S og Model X, mens CCS-kablet kun kan bruges med Model 3.

I modsætning til en oplader, der hænger hjemme på væggen – de bedste af dem vil typisk levere omkring 7 kW effekt – er Tesla Superchargers meget hurtige. Ved hjælp af en jævnstrømsforbindelse leverer de elektricitet med op til 150 kW, hvilket betyder, at opladning fra 10% til 80% kun tager omkring en halv time, afhængigt af hvilken model du kører.

De nyere V3 Superchargers kan oplade med op til 250 kW. Tesla hævder, at det kan reducere den tid, du bruger på opladning med op til 50%: “Med denne hastighed kan en Model 3-model med lang rækkevidde, der fungerer ved maksimal effektivitet, oplade op til 120 kilometer på fem minutter og oplade med op til 1600 kilometer hver time, ”står der.

Regler for ladestander

Selvom der i dag ikke er en national strategi for ladeinfrastruktur, er der for ganske nylig kommet nye regler, der ønsker at fremme planerne om en national ladestruktur.

Den 10. Marts 2020 trådte ladestanderbekendtgørelsen (bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger) i kraft. I den står reglerne for ladestandere i Danmark. Kort fortalt er de nye regler:

For be­bo­el­ses­byg­nin­ger

  • Bygninger til beboelse, der allerede er opført er ikke med i bekendtgørelsen. Derfor er der ikke et krav om, at de skal forberedes til ladestandere.

  • Hvis der bliver bygget noget nyt, og der skal etableres mere end 10 p-pladser, skal alle p-pladserne forberedes til ladestandere.

  • Ved større ombygninger af parkeringspladser med mere end 10 p-pladser, skal personen, der bygger om, forberede alle de ombyggede parkeringspladser til ladestandere.

For ikke-be­bo­el­ses­byg­nin­ger

  • Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, hvor der er mindre end 20 p-pladser tilknyttet, er der ikke krav om, at pladserne skal forberedes til ladestandere.

  • Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, med mere end 20 p-pladser skal der senest 1. januar 2025 være etableret mindst én ladestander i forbindelse med parkeringspladserne. Det gælder dog ikke for bygninger, der ejes eller benyttes af små og mellemstore virksomheder.

  • Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, hvor der er mere end 10 parkeringspladser, og hvor der skal bygges om, skal der etableres mindst én ladestander, og derudover skal mindst hver femte parkeringsplads forberedes til en ladestander.

  • Ved nyt byggeri, hvor der skal bygges mere end 10 parkeringspladser, skal der etableres mindst én ladestander, og mindst hver femte parkeringsplads skal forberedes til ladestandere.

Hvor­når er der hand­lepligt?
Det er værd at bemærke, at der kun er krav om disse forbedringer ved nybyggeri eller større ombygninger. Der er altså ikke handlepligt for bygninger, der allerede eksisterer, og som ikke skal ombygges. Meningen er at undgå unødvendigt ressourcespild og at sikre en balance i omkostningerne for bygherren til ombygningerne, når behovet for ladestandere inden for den nærmeste fremtid (formentlig) vil stige eksplosivt, og man derfor vil få behov for at opføre ladestandere.

Det er også vigtigt at lægge mærke til, at der for ikke-beboelsesbygninger, f.eks. kontorbygninger, hospitaler, virksomheder eller uddannelsesinstitutioner m.v., med mere end 20 p-pladser, er en handlepligt til at etablere mindst 1 ladestander inden 2025.

Kontakt Lass for at høre mere om ladestander

Lass Lauridsen
El-installatør & ejer
lass@el-center-vest.dk
+45 40 26 92 11