Kontakt os

Ladestander til elbiler

El Center Vest, Varmepumpe

Hos Elcenter Vest kan vi opsætte din ladestander til din elbil. Elbiler er fremtiden. Der er allerede et stort marked for elbiler, og med det voksende politiske fokus på grøn energi bliver markedet kun større.

Når du skal købe en ladestander til din elbil er der nogle ting, du skal overveje: – mere fokus på hvordan El-Center Vest rådgiver.

  1. Er der brug for adgangskontrol?
    Typisk RFID-kort/brik eller nøgle.
  2. Behov for at afregne strøm?
    Kan pt. være en udfordring, som i givet fald ofte vil inkludere eksterne målere og manuelle registreringer af forbruget.
  3. Fast kabel eller åbent stik?
    Bedst med fast kabel – men kan give problemer med stik, hvis laderen bruges af flere elbiler, da der stadig findes to forskellige AC-stik på de elbiler, der er solgt i Danmark.
  4. Fast kabel – stiktype?
    Type 2 er udgangspunktet medmindre du specifikt efterspørger Type 1.
  5. Ladeeffekt?
    Bilen bestemmer – men i tvivlstilfælde anbefaler vi en 22 kW lader, som installeres med 11 kW effekt (3-faser/16A).
  6. Behov for stolpe?
    Vægmontering er billigst men fritstående er muligt med en stolpe.

Pris på ladestander til elbil

Hvis du vælger at investere i en hjemme ladestander skal du være opmærksom på, at du betaler både for ladestanderen, men at der også er en pris for at få ladestanderen monteret, fordi den skal sættes op af en fagmand. Det vil sige, at du i de fleste tilfælde betaler både for et produkt og en serviceydelse, når du køber en ladestander.

Der er stor forskel på ladestanderes funktioner og specifikationer, og derfor er det også svært at give en fast pris på, hvad en ladestander koster.

Når din ladestander er monteret vil opladningerne i fremtiden automatisk blive regnet med i din almindelige elregning. Det er vanskeligt at måle præcist hvor meget du betaler per ladning derhjemme, men normalt siger man, at 1 kW koster cirka 2,25 kroner. 

Det er værd at huske på, at op til 10% af strømmen ved opladning af din elbil gennemsnitligt går tabt i eksempelvis varme.

De mest effektive ladestandere

De billigste ladestandere

De bedste ladestandere

El Center Vest Luft-vand-varmepumpe

En ladestander oplader din elbil

En ladestation til elbiler er udstyr, der forbinder en elbil til en energikilde for at genoplade elbiler og plug-in-hybrider. Nogle ladestationer har avancerede funktioner såsom smart måling og netværksforbindelse, mens andre er mere basale.

Ladestationer kan leveres på kommunale parkeringspladser af elforsyningsselskaber eller i detailhandelscentre af private virksomheder. Disse stationer har specielle stik, der overholder de forskellige standarder for elektriske opladningsstik.

Gebyrer for brug af ladestanderne varierer fra månedlige eller årlige faste priser til afregning pr. kWh. Ladestationer kan også være gratis og eksistere med tilskud fra det offentlige.

Da efterspørgslen vokser efter mere offentligt tilgængelige ladestationer, er der et større behov for udstyr, der understøtter hurtigere opladning ved højere spændinger, der i øjeblikket ikke er tilgængelige. Globalt øges antallet af elektriske køretøjer og dermed også efterspørgslen efter offentligt tilgængelige ladestandere.

Ladestander til elbil hjemme

Det er naturligvis også muligt at lade din elbil derhjemme. For eksempel om natten, mens den alligevel holder parkeret i garagen.

Når du oplader din bil hjemme, oplader du den faktisk på den måde, som Tesla siger er den bedste måde at oplade elbiler på:

Du presser nemlig ikke batteriet ved at bruge en oplader med høj hastighed, og du kan udnytte tiden bedst muligt ved at oplade din elbil, mens den alligevel holder stille i garagen.

En hjemmeoplader tilbyder disse fordele:

  • Gendanner din daglige rækkevidde på få timer
  • Oplader dit batteri helt natten over i de situationer, hvor du kommer hjem med lav opladning (efter at have kørt til og fra job, efter at du kommer tilbage fra en ferie, osv.)
  • Kræver ikke større opgraderinger af din elektriske opsætning i hjemmet

Hvis du kører cirka 60 kilometer om dagen, er en oplader, der leverer 30-50 kilometers rækkevidde pr. time, ideel (6,6-10 kW strømforsyning). Den gennemsnitlige daglige kørsel genoplades inden for to timer, og selv et næsten tomt 100 kWh batteri kan oplades helt natten over. For langt de fleste hjem kræver opladning ved disse hastigheder ikke større elektriske opgraderinger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, om dine elinstallationer er klar til den langvarige høje belastning, det er at oplade en elbil.

Selvom du kan oplade din bil ved hjælp af et almindeligt strømstik med tre ben, er dette en meget langsom proces. Ved hjælp af en stikkontakt i hjemmet tager det cirka 26 timer at oplade elbiler med den største batterikapacitet, såsom Audi E-tron, fra 10% til 80%. At have en dedikeret oplader installeret i din garage eller på ydersiden af ​​dit hus gør opladningen lettere.

Der findes et væld af hjemmeopladere til elbiler. Fra enkle 3,6 kW enheder til sofistikerede opladere, der automatisk kan oplade din bil på det billigste tidspunkt, samt enheder, der arbejder med solpaneler for at drive dit hjem og sælge energi tilbage til el-nettet i perioder med spidsbelastining, hvilket minimerer omkostningerne ved opladning.

Det er vigtigt at beslutte sig for watt-forbruget på hjemmeopladeren. De langsomste, 3,6 kW enheder, oplader kun en bil lidt hurtigere end en stikkontakt i hjemmet. Dette vil sandsynligvis være fint, hvis dit daglige kilometertal er lavt, eller hvis du ejer en plug-in hybrid, der ikke tager lang tid at oplade på grund af det relativt lille batteri.

De fleste mennesker vælger dog en 7kW oplader, som genopfylder batterier cirka dobbelt så hurtigt som en stikkontakt i hjemmet.

El Center Vest Luft-Luft-Varmepumpe

Ladestander til Tesla

En stor del af de nye elbiler, der bliver solgt i Danmark er Tesla.

Det amerikanske firma laver også deres egne ladestandere, som både kan sættes op hjemme hos bilejerne privat og offentligt som en del af deres “Supercharger” netværk.

Teslas Superchargers er udstyret med to kabler: Et Type 2-kabel og et CCS-kabel. Begge sørger for hurtig jævnstrømsopladning, hvilket sikrer hurtige opladningstider, uanset hvilken model du kører. Type 2-kabler er kompatible med Model S og Model X, mens CCS-kablet kun kan bruges med Model 3.

I modsætning til en oplader, der hænger hjemme på væggen – de bedste af dem vil typisk levere omkring 7 kW effekt – er Tesla Superchargers meget hurtige. Ved hjælp af en jævnstrømsforbindelse leverer de elektricitet med op til 150 kW, hvilket betyder, at opladning fra 10% til 80% kun tager omkring en halv time, afhængigt af hvilken model du kører.

De nyere V3 Superchargers kan oplade med op til 250 kW. Tesla hævder, at det kan reducere den tid, du bruger på opladning med op til 50%: “Med denne hastighed kan en Model 3-model med lang rækkevidde, der fungerer ved maksimal effektivitet, oplade op til 120 kilometer på fem minutter og oplade med op til 1600 kilometer hver time, ”står der.

Regler for ladestander

Selvom der i dag ikke er en national strategi for ladeinfrastruktur, er der for ganske nylig kommet nye regler, der ønsker at fremme planerne om en national ladestruktur.

Den 10. Marts 2020 trådte ladestanderbekendtgørelsen (bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger) i kraft. I den står reglerne for ladestandere i Danmark. Kort fortalt er de nye regler:

Be­bo­el­ses­byg­nin­ger
• Bygninger til beboelse, der allerede er opført er ikke med i bekendtgørelsen. Derfor er der ikke et krav om, at de skal forberedes til ladestandere.

• Hvis der bliver bygget noget nyt, og der skal etableres mere end 10 p-pladser, skal alle p-pladserne forberedes til ladestandere.

• Ved større ombygninger af parkeringspladser med mere end 10 p-pladser, skal personen, der bygger om, forberede alle de ombyggede parkeringspladser til ladestandere.

Ikke-be­bo­el­ses­byg­nin­ger
• Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, hvor der er mindre end 20 p-pladser tilknyttet, er der ikke krav om, at pladserne skal forberedes til ladestandere.

• Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, med mere end 20 p-pladser skal der senest 1. januar 2025 være etableret mindst én ladestander i forbindelse med parkeringspladserne. Det gælder dog ikke for bygninger, der ejes eller benyttes af små og mellemstore virksomheder.

• Ved eksisterende bygninger, der ikke er beregnet til beboelse, hvor der er mere end 10 parkeringspladser, og hvor der skal bygges om, skal der etableres mindst én ladestander, og derudover skal mindst hver femte parkeringsplads forberedes til en ladestander.

• Ved nyt byggeri, hvor der skal bygges mere end 10 parkeringspladser, skal der etableres mindst én ladestander, og mindst hver femte parkeringsplads skal forberedes til ladestandere.

Hvornår er der handlepligt?

Det er værd at bemærke, at der kun er krav om disse forbedringer ved nybyggeri eller større ombygninger. Der er altså ikke handlepligt for bygninger, der allerede eksisterer, og som ikke skal ombygges. Meningen er at undgå unødvendigt ressourcespild og at sikre en balance i omkostningerne for bygherren til ombygningerne, når behovet for ladestandere inden for den nærmeste fremtid (formentlig) vil stige eksplosivt, og man derfor vil få behov for at opføre ladestandere.

Det er også vigtigt at lægge mærke til, at der for ikke-beboelsesbygninger, f.eks. kontorbygninger, hospitaler, virksomheder eller uddannelsesinstitutioner m.v., med mere end 20 p-pladser, er en handlepligt til at etablere mindst 1 ladestander inden 2025.

Kontakt Lass for at høre mere om ladestander

Lass Lauridsen
El-installatør & ejer
lass@el-center-vest.dk
+45 40 26 92 11